5/23/2011

زیان ترکی در دانشگاهها از سال آینده

رئيس مركز مطالعات و تحقيقات آذربايجان شناسي آذربايجان شرقي:
رشته زبان و ادبيات تركي آذري با كنكور 90 مي‌آيد

خبرگزاري فارس: رئيس مركز مطالعات و تحقيقات آذربايجان شناسي دانشگاه تبريز گفت: در سال 1390 رشته زبان و ادبيات تركي آذري در دفترچه‌هاي كنكور گنجانده مي‌شود.

احمد فرشبافيان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بيان اينكه توجه به آموزش زبان تركي آذري از سال 1382 مسكوت مانده بود، اظهار داشت: بعد از سفر رياست جمهوري به استان در دور سوم آموزش زبان فعال شد به طوري كه اقدام به تشكيل گروه داد.

وي با بيان اينكه مدير گروه آن نيز مشخص شده است، گفت: اين گروه در ترم قبل دو واحد درس عمومي زبان و ادبيات تركي آذري ارائه داد.

فرشبافيان ادامه داد: البته اين دو واحد به صورت اختياري بود اما اين دو واحد اختياري با استقبال نسبي از سوي دانشجويان علوم انساني روبه‌رو شد.

بعد از گذشت سالیان دراز از طرحهای مخلافت با زبان و ادبیات ترکی (که چند سالی نیز زبان و ادبیات آزربایجان را به زبان " آذری" که دیار آتش نامیده اند در حالی که آن هم در نوشتن باید "آزری" باشد یعنی همان قومی گه برای اولین بار قدم در قسمتهای آسیا نهاده اند که حرف " س" به مرور زمان به حرف "ز" تبدیل گشته است)، حال میبینیم که با گذشت بدترین سالها و فشارهای وارده بر متکلمین ترکی یا همان ترکی آذری،اکنون قرار است که ادبیات آذری آن هم نه ادبیات ترکی در کنکور سال 1390 در دفترچه های کنکور برای پذیرش دانشجو درج شود.

سوال اساسی ایجاست:

بعد از این همه مخالفت با زبان ترکی و عدم صدور یا به تعویق انداختن صدور مجوز چاپ برای کتابهای با زبان ترکی اکنون به چه منظوری قرار است با این همه مخالغت ها زبان آذری در دانشگاهها تدریس گردد؟! گرچه زبان ترکی بیش از اینها حق داشته است که این زبان همچون زبان و ادبیات فارسی نیز در دانشگاههای کشورمان تدریس می گردید.

آیا برای تدریس ادبیات ترکی از اساتید ترک زبان که زبان مادری خود بوده و آشنایی کامل به این زبان را دارند نیز استفاده خواهد گشت؟! یا قرار است که برای تحریف ادبیات ترکی در دانشگاهها نیز اقداماتی صورت گیرد؟!

Hiç yorum yok: